Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

vrijdag 28 oktober 2016

Over groot en klein, wide gap en gulzige wijting....

Hey allemaal

Vorige maandag ben ik met Leo en Sven een dagje gaan vissen op de wijting. Zaterdag had ik de wijting al gevonden en zowel Leo als Sven hadden wel zin in een emmertje wijting. Ikzelf zou de hele dag proberen om een gulletje te vangen en gebruikte onderlijnen met stalen afhouders van 30 cm en haken maat 4/0 en 3/0.
Uiteindelijk konden we, ondanks de toch wel felle oostenwind, op mijn stekje geraken en begon het feest. doubletten en tripletten wijting en schar kwamen regelmatig boven. Tijdens de dag kwam ik echter tot een leuke vaststelling. Mijn grote haken, groot aas en zelfs mijn hele inktvissen, vingen gewoon evenveel vis als de onderlijnen van Leo of Sven, die zoals gewoonlijk met kleinere haken visten.


Ik had zelfs een voordeel: de vissen die ik ving waren allemaal 'lip-hooked' en dus snel onthaakt en onbeschadigd om terug te zetten.
Ik had ook een onderlijn voorzien van wat oude haken, waar ik zo'n 20 jaar geleden al mee viste, maar die door de altijd ontwikkelden hengelsport in de vergeethoek,waren beland. Het waren Wide gap haken van Mustad.



Een raar model, beetje semi-circle haak, maar geen naar binnen gebogen haakpunt.
Wel, ze deden het perfect, ook hiermee alleen maar lip-hooked vissen en zeker niet minder als Sven of Leo. Deze haken krijgen vanaf nu dus weer een vast plaatsje in mijn viskoffer, dat staat wel vast!



Momenteel zit er ook heel veel garnaal onder de kust, de wijting zat er barstensvol van...

Leo en Sven met de dagvangst

Grtz
Nico

Volgers