Over ons

De Kleine Bootvisser is bezeten van alles wat met boten, de zee en vissen te maken heeft. Met dit blog willen we andere vissers, beginnend en ervaren, informeren over de visserij en de visserij in het algemeen promoten. Wij vissen op de Oosterschelde, de Grevelingen, de Westerschelde, de Noordzee en in het buitenland. Wij willen beginnende vissers en leden helpen en gidsen tijdens het uitoefenen van hun hobby en geven zoveel mogelijk informatie. Samen schrijven we ook boeken en artikels over de visserij. Verdere info kun je vinden op ons blog. Veel leesplezier. Als je dat wenst, ontvang je na bestelling een boek en/of stekkenkaart naar keuze. Heb je vragen over hengelsport geef ons een berichtje op "dekleinebootvisser@gmail.com" voor meer info.

vrijdag 28 oktober 2016

Oude liefde roest niet...

Hey allemaal

Het was alweer een tijdje geleden dat ikzelf nog eens een lijntje ging uitwerpen in de Oosterschelde. Door onze avonturen op de Westerschelde komt het er gewoon even niet meer van om ons oude thuiswater te bevissen. Mijn schoonbroer kreeg een vistripje aangeboden van zijn vrouwtje en ik kreeg de vraag of ik mee wilde gaan die dag. Door toeval kwam ik dus gisteren terecht op een charterboot die vanuit Bruinisse vertrekt. We waren uiteindelijk met zijn vieren, ik, Tom, Roger en André. Een gezellige boot, mooi weer, leuk ploegje en de dag zou van 8 tot 16u duren, alles was geregeld, aas, plek, eten, enz.... De vangsten trokken een beetje aan op de Oosterschelde, dus ik zag het wel zitten.
We waren dus met zijn vieren en konden plaatsnemen op het achterdek. Als aas kregen we zagertjes. Ik voorzag de hengels van onderlijntjes met plastiek afhouders, haakjes vier en kleine fluo pareltjes. Volgens de schipper gingen we op de eerste stek steenbolk en kreeft vangen?? Dat had ik nog nooit gehoord, doelgericht op kreeft vissen, en dat promoten?? Maar ja, het kan natuurlijk altijd, ik had ze al eerder gevangen op de Oosterschelde. De schipper parkeerde de boot vakkundig op net geen 10 meter van de boei KT17, wat ik toch wel heeel dicht vond!! Diep water en kentering met als resultaat, een zwalpende boot. De eerste worp die ik deed resulteerde in een kleine aanbeet, die ik nog een tiental minuten liet wachten. Uiteindelijk herkende ik tijdens het ophalen het kenmerkende klappen van de kreeftenstaart op de hengel en inderdaad, de schipper had gelijk, steenbolk en een kreeft.

Een doublet dat kan tellen! Mooie start van de dag dus en we visten fanatiek door. De dag eindigde echter uiteindelijk in een desolutie voor ons. We konden de hele dag maar één steenbolkje bijvangen en op de hele boot werden er een tiental steenbolkjes gevangen (ca 30 vissers). Mijn idee over de schipper veranderde in de loop van de dag snel, want verkassen zat er niet direct in. Geen interesse in de vangsten. Heel de dag in zijn kajuitje liggen suffen en gewoon geen moeite doen om de mensen, vooral beginners, een visje te laten vangen. Na de middag, want we hadden allemaal al enkele keren iets gegeten of gedronken, ging hij dan uiteindelijk toch verkassen, maximum 500 meter en gewoon tegen hetzelfde talud aan, maar iets ondieper. GEEN BEET op heel de boot!! Ik dacht dat het niet slechter kon, maar blijkbaar zijn er nog stekken te vinden, waar we ECHT niets vangen. Schandalig gewoon!, en tot slot van rekening kwam de schipper rond 14u nog even melden dat hij nog naar een derde stek ging proberen, iets meer tegen de vaargeul, waren zijn woorden. Wel, ik weet niet wat hij dacht, maar blijkbaar ging hij ervan uit dat wij allemaal uilen zijn. Hij ging gewoon terug op die eerste stek liggen!! Net geen 20 meter van de boei KT17!! Manmanman....
Jammer, heel jammer!! Ik pleit hier zeker niet dat ik de kennis heb om met zekerheid een emmertje vis te vangen op de Oosterschelde, maar 'een beetje moeite' doen, mag toch wel!! Op de boot zaten dagjesmensen, kinderen, mensen die een keertje van het 'zeevissen' willen proeven. Door zulke toestanden krijg je echter geen nieuwe zeevissers en zeker geen nieuwe of vaste klanten. Gelukkig zijn er nog wel schippers die moeite doen en hopelijk blijven deze verder hun best doen op de moeilijke Oosterschelde waar je, als je een beetje stekkenkennis hebt, zeker een leuk dagje kan vis vangen.
Nu ga ik mijn kreeftje opeten om die wrange nasmaak van de visdag weg te werken! Wil je wel een visje vangen op de Oosterschelde, dan mag je ons altijd om raad vragen. We zulllen jullie zeker enkele tips kunnen geven.

Grtz
Nico

Volgers